سندروم روده تحریک پذیر

‌رژیم غذایی مناسب برای افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر:

  1. رژیم غذایی با فیبر بالا

فیبر قسمت عمده ای به مدفوع شما اضافه می کند، که به حرکت روده ای کمک می کند. به غذاهای سرشار از فیبر، مانند میوه، سبزیجات و غلات کامل به جلوگیری از یبوست کمک می کنند.

‌‌* اگرچه فیبر می تواند به برخی از مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر کمک کند، در صورت بروز مکرر گاز ، اسهال ونفخ افزایش فیبر می تواند سبب تشدید علائم شود.
به این افراد توصیه میشود ،روی منابع فیبر محلول موجود در مواد غذایی مانند، توت، هویج و جو دوسر متمرکز شوند .

  1. رژیم غذایی بدون گلوتن

گلوتن پروتئینی است که در مواد غذایی مانند گندم،جو ، چاودارو … وجود دارد. گلوتن می تواند به روده ی افرادی که عدم تحمل گلوتن دارند آسیب برساند. برخی از افراد در کنار حساسیت یا عدم تحمل گلوتن، سندرم روده تحریک پذیر نیز را تجربه می کنند. در چنین مواردی، رژیم غذایی بدون گلوتن ممکن است علائم را کاهش دهد.

  1. رژیم غذایی حذفی

رژیم غذایی حذفی برای جلوگیری از بهبود علائم سندرم روده تحریک پذیر، متمرکز بر جلوگیری از مصرف برخی غذاهای خاص برای مدت طولانی است.بنیاد بین المللی اختلالات عملکردی دستگاه گوارش توصیه می کند قهوه،شکلات،فیبر نامحلول،آجیل و خشکبار را از برنامه غذایی خود حذف کنید ؛
وهمچنین حذف هر غذایی را که برای شما آزاردهنده است را فراموش نکنید.

  1. رژیم غذایی کم چربی

غذاهای پرچرب به طور کلی دارای فیبر کمی هستند، که می تواند برای یبوست مرتبط با سندرم روده تحریک پذیر مشکل ساز باشد. غذاهای چرب مخصوصاً برای مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر که متناوبا ترکیبی از یبوست و اسهال را تجربه می کنند مضر شناخته شده است.
به جای خوردن غذاهای سرخ شده و چربی های حیوانی، در رژیم غذایی خود بر روی مصرف گوشت های بدون چربی، میوه، سبزیجات، غلات و لبنیات کم چرب تمرکز کنید.

  1. رژیم غذایی کم FODMAP

فودمپ کربوهیدرات هایی هستند که عمل هضم را برای روده ها دشوار میکنند.
پرهیز یا محدود کردن موقت مصرف غذاهای با FODMAP زیاد به مدت۶ تا ۸ هفته ممکن است علائم را بهبود بخشد.
غذاهایی که اجتناب می شود شامل موارد زیر است:
لاکتوز (شیر، بستنی، پنیر، ماست)
میوه های خاص (هلو، هندوانه، گلابی، انبه، سیب، آلو، شهد)
حبوبات
شربت ذرت با فروکتوز بالا
شیرین کننده ها
نان گندم، غلات و ماکارونی
پسته
سبزیجات خاص (کنگر فرنگی، مارچوبه، کلم بروکلی، پیاز، جوانه بروکسل، گل کلم،قارچ)

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها